Prerequisites and co-requisites |
None |
Course content |
- information science, educational and research technology: digital humanities, computer-assisted and imaging procedures, digital resources, knowledge management, communication of complicated and complex knowledge bases
- the internet as a cultural breeding ground, social media, digital discussion culture
- sensors, big data visualisation
- machine learning, personal assistant apps
- robotics, artificial intelligence, cognition sciences
- humans and technology, interfaces, microservices
- mankind/technology - metaphors as mediators between facts and fiction
- media realities: virtual reality and digital entertainment: narration, performance, event, gamification, transmedia storytelling
|
Learning outcomes |
The students are able to
- understand current design research questions and examine, compare and assess them.
- derive consequences for their own research questions on the basis of current technological, social and political developments.
The students know a range of current topics in connection with which new design tasks arise. |
Planned learning activities and teaching methods |
Lectures with discussions |
Assessment methods and criteria |
Immanent examinations |
Comment |
None |
Recommended or required reading |
- Wagner, Thomas (2015): Robokratie. Google, das Silicon Valley und der Mensch als Auslaufmodell. Köln: PapyRossa Verlag.
- Bauman, Zygmunt (Autor); Lyon, David (2013): Daten, Drohnen, Disziplin: Ein Gespräch über flüchtige Überwachung. Berlin: Suhrkamp.
- Keen, Andrew (2015): Das digitale Debakel. Warum das Internet gescheitert ist – und wie wir es retten können. München: Deutsche Verlags-Anstalt.
- Joerges, Bernward (1988): Technik im Alltag. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Weizenbaum, Joseph (2001): Computermacht und Gesellschaft: Freie Reden. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Blumenberg, Hans (2015): Schriften zur Technik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Bächle, Thomas Christian (2014): Mythos Algorithmus: Die Fabrikation des computerisierbaren Menschen. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
- Stiegler, Christian; Breitenbach, Patrick; Zorbach, Thomas (2015): New Media Culture: Mediale Phänomene der Netzkultur. Bielefeld: Transcript.
- Raab, Jürgen (2008): Visuelle Wissenssoziologie. Theoretische Konzeption und materiale Analysen. Konstanz: UVK Verlagsanstalt.
- Bohnsack, Ralf; u.A. (Hg.) (2013): Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Wien: Springer.
- Reichert, Ramón (2014): Big Data: Analye zum digitalen Wandel von Wissen, Macht und Ökonomie. Bielefeld: Transcript.
- Stiegler, Christian; u.A. (Hg.) (2015): New Media Culture - Mediale Phänomene der Netzkultur. Bielefeld: Transcript.
- Shifman, Limor (2014): Meme - Kunst, Kultur und Politik im digitalen Zeitalter. Berlin: Suhrkamp.
- Kurz, Susanne (2015) : Digital Humanities: Grundlagen und Technologien für die Praxis. Wiesbaden: Springer.
- Burdick, Anne; u.A. (Hg.) (2012): Digital Humanities. Cambridge: MIT.
- Manovich, Lev (2013): Software Takes Command. New York London: Bloomsbury.
- Hörl, Erich (2005): Die heiligen Kanäle. Über die archaische Illusion der Kommunikation. Zürich Berlin: Diaphanes.
- Kebeck, Günther; Schroll, Hennig (2011): Experimentelle Ästhetik. Wien: facultas wuv UTB.
- Rupprecht, Werner (2014): Einführung in die Theorie der kognitiven Kommunikation: Wie Sprache, Information, Energie, Internet, Gehirn und Geist zusammenhängen. Wiesbaden: Springer Vieweg.
- Weigel, Sigrid (2015): Grammatologie der Bilder. Berlin: Suhrkamp.
- Brynjolfsson, Erik; McAfee, Andrew (2014): The Second Machine Age: Wie die nächste digitale Revolution unser aller Leben verändern wird. Kulmbach: Börsenmedien.
|
Mode of delivery (face-to-face, distance learning) |
Face-to-face course with compulsory attendance |