Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

  
Degree programme:Master InterMedia
Type of degree:FH Master´s Degree Programme
 Part-time
 Summer Semester 2024
  

Course unit titleResearch Seminar 2
Course unit code025322222014
Language of instructionGerman
Type of course unit (compulsory, optional)Compulsory
Semester when the course unit is deliveredSummer Semester 2024
Teaching hours per week2
Year of study2024
Level of course unit (e.g. first, second or third cycle)Second Cycle (Master)
Number of ECTS credits allocated4
Name of lecturer(s)Margarita KÖHL
Martin SCHWEIGHOFER
Marilena TUMLER


Prerequisites and co-requisites

None

Course content
  • information science, educational and research technology: digital humanities, computer-assisted and imaging procedures, digital resources, knowledge management, communication of complicated and complex knowledge bases
  • the internet as a cultural breeding ground, social media, digital discussion culture
  • sensors, big data visualisation
  • machine learning, personal assistant apps
  • robotics, artificial intelligence, cognition sciences
  • humans and technology, interfaces, microservices
  • mankind/technology - metaphors as mediators between facts and fiction
  • media realities: virtual reality and digital entertainment: narration, performance, event, gamification, transmedia storytelling
Learning outcomes

The students are able to

  • understand current design research questions and examine, compare and assess them.
  • derive consequences for their own research questions on the basis of current technological, social and political developments.

The students know a range of current topics in connection with which new design tasks arise.

Planned learning activities and teaching methods

Lectures with discussions

Assessment methods and criteria

Immanent examinations

Comment

None

Recommended or required reading
  • Wagner, Thomas (2015): Robokratie. Google, das Silicon Valley und der Mensch als Auslaufmodell. Köln: PapyRossa Verlag.
  • Bauman, Zygmunt (Autor); Lyon, David (2013): Daten, Drohnen, Disziplin: Ein Gespräch über flüchtige Überwachung. Berlin: Suhrkamp.
  • Keen, Andrew (2015): Das digitale Debakel. Warum das Internet gescheitert ist – und wie wir es retten können. München: Deutsche Verlags-Anstalt.
  • Joerges, Bernward (1988): Technik im Alltag. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Weizenbaum, Joseph (2001): Computermacht und Gesellschaft: Freie Reden. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Blumenberg, Hans (2015): Schriften zur Technik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Bächle, Thomas Christian (2014): Mythos Algorithmus: Die Fabrikation des computerisierbaren Menschen. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  • Stiegler, Christian; Breitenbach, Patrick; Zorbach, Thomas (2015): New Media Culture: Mediale Phänomene der Netzkultur. Bielefeld: Transcript.
  • Raab, Jürgen (2008): Visuelle Wissenssoziologie. Theoretische Konzeption und materiale Analysen. Konstanz: UVK Verlagsanstalt.
  • Bohnsack, Ralf; u.A. (Hg.) (2013): Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis: Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Wien: Springer.
  • Reichert, Ramón (2014): Big Data: Analye zum digitalen Wandel von Wissen, Macht und Ökonomie. Bielefeld: Transcript.
  • Stiegler, Christian; u.A. (Hg.) (2015): New Media Culture - Mediale Phänomene der Netzkultur. Bielefeld: Transcript.
  • Shifman, Limor (2014): Meme - Kunst, Kultur und Politik im digitalen Zeitalter. Berlin: Suhrkamp.
  • Kurz, Susanne (2015) : Digital Humanities: Grundlagen und Technologien für die Praxis. Wiesbaden: Springer.
  • Burdick, Anne; u.A. (Hg.) (2012): Digital Humanities. Cambridge: MIT.
  • Manovich, Lev (2013): Software Takes Command. New York London: Bloomsbury.
  • Hörl, Erich (2005): Die heiligen Kanäle. Über die archaische Illusion der Kommunikation. Zürich Berlin: Diaphanes.
  • Kebeck, Günther; Schroll, Hennig (2011): Experimentelle Ästhetik. Wien: facultas wuv UTB.
  • Rupprecht, Werner (2014): Einführung in die Theorie der kognitiven Kommunikation: Wie Sprache, Information, Energie, Internet, Gehirn und Geist zusammenhängen. Wiesbaden: Springer Vieweg.
  • Weigel, Sigrid (2015): Grammatologie der Bilder. Berlin: Suhrkamp.
  • Brynjolfsson, Erik; McAfee,  Andrew (2014): The Second Machine Age: Wie die nächste digitale Revolution unser aller Leben verändern wird. Kulmbach: Börsenmedien.
Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course with compulsory attendance

Summer Semester 2024go Top