Prerequisites and co-requisites |
None |
Course content |
- Cultural theories
- Cultural history
- Civilisation theories
- Cultural breaks
- Revolutions, paradigm shifts
- Technology and aesthetics
- The changing economy, society and culture
- From trade to industry 4.0
- Media and cultural change
- Media archaeology
|
Learning outcomes |
The students know
- the various methods for accessing cultural history and are aware of the epoch discussions and the significance of historical change on design-related questions.
- the links between events far in the past and current problems and issues.
- the links between design, technology, religion, the economy and other social fields.
They can discuss their project in this context.
They have knowledge about continuities and gaps in the history of culture, particularly aesthetics. |
Planned learning activities and teaching methods |
Lectures and discussions, presentation with feedback and reflection |
Assessment methods and criteria |
Presentations |
Comment |
None |
Recommended or required reading |
- Wyss, Beat (1997): Die Welt als T-Shirt. Zur Ästhetik und Geschichte der Medien. Köln: DuMont.
- Eco, Umberto (2004): Die Geschichte der Schönheit. München Wien: Carl Hanser Verlag.
- iek, Slavoj (2014): Was ist ein Ereignis. Frankfurt am Main: S. Fischer.
- Searle, John R. (2012): Wie wir die soziale Welt machen. Die Struktur der menschlichen Zivilisation. Berlin: Suhrkamp.
- Bourdieu, Pierre (2015): Manet: Eine symbolische Revolution. Berlin: Suhrkamp.
- Warburg, Aby (2010): Werke, hrsg. von Sigrid Weigel. Berlin: Suhrkamp.
- Didi-Huberman, Georges (2010): Das Nachleben der Bilder: Kunstgeschichte und Phantomzeit nach Aby Warburg. Berlin: Suhrkamp.
- Rosa, Hartmut (2013): Beschleunigung und Entfremdung: Entwurf einer kritischen Theorie spätmoderner Zeitlichkeit. Berlin: Suhrkamp.
- Walker, John A. (1992): Designgeschichte: Perspektiven einer wissenschaftlichen Disziplin. München: Scaneg.
- Bachmann-Medick, Doris (2015): Cultural Turns. Neuorientierung in den Kulturwissenschaften. Reinbek: Rowohlt.
- Geertz, Cliffort (1987): Dichte Beschreibung: Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Tourlmin, Stephen (1991): Kosmopolis. Die unerkannten Aufgaben der Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Latour, Bruno (2008): Wir sind nie modern gewesen - Versuch einer symmetrischen Anthropologie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Foucault, Michel (1991): Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Kuhn, Thomas S. (1996): Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
- Kittler, Friedrich (2003): Aufschreibesysteme 1800/1900. München: Wilhelm Fink Verlag.
- Zielinsky, Siegfried (2002): Archäologie der Medien: Zur Tiefenzeit des technischen Hörens und Sehens. Reinbeck: rororo
|
Mode of delivery (face-to-face, distance learning) |
Face-to-face course with compulsory attendance |