Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

  
Degree programme:Master InterMedia
Type of degree:FH Master“s Degree Programme
 Part-time
 Winter Semester 2024
  

Course unit titleTemporality
Course unit code025322033013
Language of instructionGerman
Type of course unit (compulsory, optional)Compulsory
Semester when the course unit is deliveredWinter Semester 2024
Teaching hours per week1
Year of study2024
Level of course unit (e.g. first, second or third cycle)Second Cycle (Master)
Number of ECTS credits allocated1
Name of lecturer(s)Markus HANZER


Prerequisites and co-requisites

None

Course content
  • Cultural theories
  • Cultural history
  • Civilisation theories
  • Cultural breaks
  • Revolutions, paradigm shifts
  • Technology and aesthetics
  • The changing economy, society and culture
  • From trade to industry 4.0
  • Media and cultural change
  • Media archaeology

 

Learning outcomes

The students know

  • the various methods for accessing cultural history and are aware of the epoch discussions and the significance of historical change on design-related questions.
  • the links between events far in the past and current problems and issues.
  • the links between design, technology, religion, the economy and other social fields.

They can discuss their project in this context.

They have knowledge about continuities and gaps in the history of culture, particularly aesthetics.

Planned learning activities and teaching methods

Lectures and discussions, presentation with feedback and reflection

Assessment methods and criteria

Presentations

Comment

None

Recommended or required reading
  • Wyss, Beat (1997): Die Welt als T-Shirt. Zur Ästhetik und Geschichte der Medien. Köln: DuMont.
  • Eco, Umberto (2004): Die Geschichte der Schönheit. München Wien: Carl Hanser Verlag.
  • iek, Slavoj (2014): Was ist ein Ereignis. Frankfurt am Main: S. Fischer.
  • Searle, John R. (2012): Wie wir die soziale Welt machen. Die Struktur der menschlichen Zivilisation. Berlin: Suhrkamp.
  • Bourdieu, Pierre (2015): Manet: Eine symbolische Revolution. Berlin: Suhrkamp.
  • Warburg, Aby (2010): Werke, hrsg. von Sigrid Weigel. Berlin: Suhrkamp.
  • Didi-Huberman, Georges (2010): Das Nachleben der Bilder: Kunstgeschichte und Phantomzeit nach Aby Warburg. Berlin: Suhrkamp.
  • Rosa, Hartmut (2013): Beschleunigung und Entfremdung: Entwurf einer kritischen Theorie spätmoderner Zeitlichkeit. Berlin: Suhrkamp.
  • Walker, John A. (1992): Designgeschichte: Perspektiven einer wissenschaftlichen Disziplin. München: Scaneg.
  • Bachmann-Medick, Doris (2015): Cultural Turns. Neuorientierung in den Kulturwissenschaften. Reinbek: Rowohlt.
  • Geertz, Cliffort (1987): Dichte Beschreibung: Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Tourlmin, Stephen (1991): Kosmopolis. Die unerkannten Aufgaben der Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Latour, Bruno (2008): Wir sind nie modern gewesen - Versuch einer symmetrischen Anthropologie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Foucault, Michel (1991): Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Kuhn, Thomas S. (1996): Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • Kittler, Friedrich (2003): Aufschreibesysteme 1800/1900. München: Wilhelm Fink Verlag.
  • Zielinsky, Siegfried (2002): Archäologie der Medien: Zur Tiefenzeit des technischen Hörens und Sehens. Reinbeck: rororo
Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course with compulsory attendance

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