Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

  
Degree programme:Master Social Work
Type of degree:FH Master“s Degree Programme
 Part-time
 Summer Semester 2025
  

Course unit titleConsult, Present, Convince
Course unit code025322044013
Language of instructionGerman
Type of course unit (compulsory, optional)Compulsory
Semester when the course unit is deliveredSummer Semester 2025
Teaching hours per week2
Year of study2025
Level of course unit (e.g. first, second or third cycle)Second Cycle (Master)
Number of ECTS credits allocated2
Name of lecturer(s)Natasha DOSHI


Prerequisites and co-requisites

None

Course content
  • successfully designing and giving presentations
  • selecting suitable presentation media
  • creating convincing presentation documents
  • dramaturgy and development
Learning outcomes

The students are able to

  • present their research projects convincingly and argue for them. They can demonstrate the relevance of their research question.
  •  transfer the knowledge from their own research questions and the solutions developed from this to comparable and entirely new problems and bring these into consultancy situations.
Planned learning activities and teaching methods

Lectures with practical exercises

Assessment methods and criteria

Presentation

Comment

None

Recommended or required reading
  • Cialdini, Robert; Psychologie des Überzeugens, Hogrefe 2017
  • Cialdini, Robert; Pre-Suasion : Wie Sie bereits vor der Verhandlung gewinnen,  Campus Verlag 2017
  • Nasher, Jack; Überzeugt! : wie Sie Kompetenz zeigen und Menschen für sich gewinnen, Campus 2017
  • Thaler H. Richard, Sunstein R. Cass; Nudge : Wie man kluge Entscheidungen anstösst, Econ 2009
  • Remy, Volker; Wie man Aufträge angelt und mit Fischen spricht, Graco Verlag 2007
  • Simmons, Annette; Mit guten Geschichten Menschen gewinnen : der Story-Faktor, Piper 2004
  • Gallo, Carmine; Überzeugen wie Steve Jobs : das Erfolgsgeheimnis seiner Präsentationen, Ariston 2010
  • Sampson, Eleri; 30 Minuten für die überzeugende Selbstdarstellung, Gabal 2005
  • Seifert, Josef W.; Visualisieren, präsentieren, moderieren, Gabal Verlag 2013
  • Krogerus, Mikael; Das Kommunikationsbuch : wie man sich besser verständigt, Kein&Aber 2017
  • Gunkel, Katja; Der Instagram-Effekt : wie ikonische Kommunikation in den Social Media unsere visuelle Kultur prägt, Transscipt Verlag 2018
  • Brand, Willemien; Visual thinking, empowering people & organizations through visual collaboration, BIS Publishers, 2017
  • Hackenberg, Heide; Kommunikationsdesign : Akquisition und Kalkulation, Schmidt Verlag 2002
  • Gerbaulet, Damian; Kommunikationsdesign als Marke : Ideen zur Selbstvermarktung, Norbert Beckmann Verlag 2011
  • Uphaus, Nicolas; Frei : selbstständig arbeiten als Designer, Schmidt Verlag 2018
  • Grobner, Marianne; Gut beraten : persönliche Notizen einer Beraterin, Kreuzfeld 2016
  • Meier-Kortwig, Hans-Jörg; Design-Management als Beratungsangebot, Statement Verlag 1997
Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course with compulsory attendance

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