Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

  
Degree programme:Contextual Studies
Type of degree:Intern
 Special-Time
 Summer Semester 2023
  

Course unit titleMental Models
Course unit code800101014100
Language of instructionGerman
Type of course unit (compulsory, optional)Elective
Semester when the course unit is deliveredSummer Semester 2023
Teaching hours per week2
Year of study2023
Level of course unit (e.g. first, second or third cycle)First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated3
Name of lecturer(s)


Prerequisites and co-requisites

None

Course content

This course will be held in German. The English translation is for information only. 

In connection with concrete examples, scientific research results from the following areas are discussed: Sociology, Psychology, Communication Sciences, Cultural History. We analyze individual mental models such as: »The winner takes it all.« »Everything is possible.« »Everything is explainable.« »We are threatened and in danger.« »Everything is in the hands of God.« …

Learning outcomes

This course will be held in German. The English translation is for information only.  

I have learned methods for analyzing the relationship between mental models and perceptible artifacts and rituals. What is to be observed? Who produced the noticeable artifacts? Do the perceived communicates effect changes? What would change if it turns out differently? I experiment with methods of design to make mental models aware.

Planned learning activities and teaching methods

This course will be held in German. The English translation is for information only.  

Short impulse inputs. Group work on concrete projects. Speculative Design 

The aim is to test methods of problem analysis and the development of scenarios that extend beyond the limits of conventional specialist competencies. The methods are not predetermined, but developed together: Which methods are suitable for translating data, facts and ideas into media communications? How can these communications be found? Which institutional framework is necessary for these communications to be credible and to trigger action-guiding consequences?

Assessment methods and criteria

This course will be held in German. The English translation is for information only.  

In the LATERAL-thinking format, students create their own works that afterwards should be available to the university.

For the assessment are used

__the project result of your own work

__Collaboration on the joint projects with special regard to the willingness to pick up the ideas of others and contribute to their further development

Comment

None

Recommended or required reading

Recommended reading:

Manfred Schmidbauer: Der gitterlose Käfig. Wie unser Gehirn die Realität erschafft. 2004

Gerald Hüther: Die Macht der inneren Bilder. Wie Visionen das Gehirn, den Menschen und die Welt verändern. 2015 

Rainer Bösel: Wie das Gehirn »Wirklichkeit« konstruiert. Zur Neuropsychologie des realistischen, fiktionalen und metaphysischen Denkens. 2016

Rainer Bösel: Klugheit. Die sieben Säulen der Intelligenz. 2014

Beau Lotto: Anders sehen. Die verblüffende Wissenschaft der Wahrnehmung. 2018 

Daniel Kahneman: Schnelles Denken, langsames Denken. 2017

Daniel Kahneman, Olivier Sibony, Cass R. Sunstein: Noise. Was unsere Entscheidungen verzerrt – und wie wir sie verbessern können. 2021

Walter Lippmann: Die öffentliche Meinung. Wie sie entsteht und manipuliert wird. 2021

Åsa Wikforss, Hanna Granz: Hörensagen: Wahrheitsfindung in einer faktenfeindlichen Welt. 2021 

Peter L. Berger, Thomas Luckmann: Die gesellschaftliche Konstruktion der Wirklichkeit. 1969

Adrian Daub: Was das Valley denken nennt. 2020

Thalma Lobel: Du denkst nicht mit dem Kopf allein. Vom geheimen Eigenleben unserer Sinne. 2015

Alexander Fischer: Manipulation: Zur Theorie und Ethik einer Form der Beeinflussung. 2017

Daniel J. Levitin: Kritisch Denken im Zeitalter der Lügen: Fake News, Halbwahrheiten und Pseudo-Fakten entlarven. 2020

Robert Levine: Die große Verführung. Psychologie der Manipulation. 2013

Sebastian Herrmann: Gefühlte Wahrheit. Wie Emotionen unser Weltbild formen. 2019

Douglas Murray: Wahnsinn der Massen. Wie Meinungsmache und Hysterie unsere Gesellschaft vergiften. 2020

Philipp Blom: Das grosse Welttheater. Von der Macht der Vorstellungskraft in Zeiten des Umbruchs. 2020

Gunter Gebauer: Vom Sog der Massen und der neuen Macht der Einzelnen. 2019

Christoph Kucklick: Die granulare Gesellschaft. Wie das Digitale unsere Wirklichkeit auflöst. 2016

Michael Butter: »Nichts ist, wie es scheint« Über Verschwörungstheorien. 2018

Sigmund Freud: Das Unbehagen in der Kultur. 2010

Elias Canetti: Masse und Macht. 1980

Edward Bernays: Propaganda. Die Kunst der Public Relations. 1928

Charles Duhigg: Die Macht der Gewohnheit. Warum wir tun was wir tun. 2012 

Thomas Bauer: Die Vereindeutigung der Welt. Über den Verlust an Mehrdeutigkeit und Vielfalt. 2018

Adam Ferner, Chris Meyns: Ideen, die die Welt veränderten. Die bedeutendsten Bücher der Geistesgeschichte. 2021

Paul Lafargue: Die Religion des Kapitals. 2009 

Aaron Sahr: Die monetäre Maschine. Eine Kritik der finanziellen Vernunft. 2022

Naomi Klein: Die Schockstrategie. Der Aufstieg des Katastrophen-Kapitalismus. 2007

Steffen Mau: Das metrische Wir. Über die Quantifizierung des Sozialen. 2017

Volker Gerhardt: Glauben und Wissen. Ein notwendiger Zusammenhang. 2016

Andreas Reckwitz: Das Ende der Illusionen. Politik, Ökonomie und Kultur in der Spätmoderne. 2019

Bernhard Pörksen: Die große Gereiztheit. Wege aus der kollektiven Erregung. 2018

Juval Noah Harari: 21 Lektionen für das 21. Jahrhundert. 2018

Carl Tillessen: Konsum. Warum wir kaufen, was wir nicht brauchen. 2020

Zygmunt Bauman: Leben als Konsum. 2009

Christian Mikunda: Hypnoästhetik. Die ultimative Verführung in Marketing, Handel und Architektur. 2018

Robert Pfaller: Ästhetik der Interpassivität. 2009

Frank Trentmann: Herrschaft der Dinge: Die Geschichte des Konsums vom 15. Jahrhundert bis heute. 2017

Jonathan Aldred: Der korrumpierte Mensch. Die ethischen Folgen wirtschaftlichen Denkens. 2020

Eva Illouz: Gefühle in Zeiten des Kapitalismus. 2007

Edgar Cabanas, Eva Illouz: Das Glücksdiktat und wie es unser Leben beherrscht. 2019

Morgan Housel: Über die Psychologie des Geldes. Zeitlose Lektionen über Reichtum, Gier und Glück. 2021

Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course with attendance expected

Summer Semester 2023go Top