Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester | |
| Degree programme: | Contextual Studies |
| Type of degree: | Intern |
| Special-Time | |
| Summer Semester 2025 | |
| Course unit title | Human Rights in the Professional Context |
| Course unit code | 800101010701 |
| Language of instruction | English |
| Type of course unit (compulsory, optional) | Elective |
| Semester when the course unit is delivered | Summer Semester 2025 |
| Teaching hours per week | 2 |
| Year of study | 2025 |
| Level of course unit (e.g. first, second or third cycle) | First Cycle (Bachelor) |
| Number of ECTS credits allocated | 3 |
| Name of lecturer(s) | Smera REHMAN |
| Prerequisites and co-requisites |
Time slot: Intensive training week 14-17 April 2025 (Monday-Wednesday in presence and Thursday virtual) Course language: English (B2, CEFR) Course occupancy: Minimum 12 persons / maximum 20 persons Course costs: for possible excursion approx. 10 € Sustainability: SDG 8 - decent work |
| Course content |
|
| Learning outcomes |
Students
|
| Planned learning activities and teaching methods |
|
| Assessment methods and criteria |
Final examination (group presentation during the course) |
| Comment |
Field trip to a sustainably managed business: Students explore how human rights are realised and how sustainable business practices promote cooperation and participation of different social groups. For further questions please contact: smera.rehman@fhv.at |
| Recommended or required reading |
Brenkert G. George (2015) Business Ethics and Human Rights: (online article) Cramton C. Roger, Knowles P. Lori (1998) Professional Secrecy and Its Exceptions: Spaulding v. Zimmerman Revisited (online article) Gil, D. G. (1998). Confronting Social Injustice: Concepts and Strategies for Social Workers. New York: Columbia University Press. Heiderich, J. (2010). Gerechtigkeit in Organisationen. Im Spannungsfeld von Bedürfnissen, Macht und Arbeitszufriedenheit. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag Berlin. Illinois Institute of Technology, Center for the Study of Ethics in the Professions (2008). Professional ethics. "Basic definitions of professional ethics" Online available http://ethics.iit.edu/teaching/professionalethics Leideritz, M. /Vlecken, S. (Hrsg.) (2016) Professionelles Handeln in der Sozialen Arbeit – Schwerpunkt Menschenrechte, Ein Lese- und Lehrbuch, 1. Auflage. Leverkusen: Budrich, Barbara. Luban, David (2007). Professional ethics. A Companion to Applied Ethics. R.G. Frey and Christopher Heath Wellman, eds. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Prasad, N. (2011). Mit Recht gegen Gewalt. Die UN-Menschenrechte und ihre Bedeutung für die Soziale Arbeit, Budrich, Opladen, Farmington Hills Staub-Bernasconi, S. (2007/2010). Soziale Arbeit als Handlungswissenschaft. Systemtheoretische Grundlagen und professionelle Praxis − Ein Lehrbuch. 2. Aufl. Bern. Vereinte Nationen. Zentrum für Menschenrechte, Genf/ Internationale Vereinigung der Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter/ Internationaler Verband der Ausbildungsstätten für Sozialarbeit (Hrsg.): Menschenrechte und Soziale Arbeit. Ein Handbuch für Ausbildungsstätten der Sozialen Arbeit und für den Sozialarbeitsberuf. Übersetzung: Michael Moravek. FH Ravensburg-Weingarten (5.) 2002. Bezugsadresse: Fachhochschule Ravensburg-Weingarten. Postfach 1241, D-88241 Weingarten. |
| Mode of delivery (face-to-face, distance learning) |
|
| Summer Semester 2025 | go Top |