Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester | |
Degree programme: | Master Social Work |
Type of degree: | FH Master´s Degree Programme |
Part-time | |
Summer Semester 2023 | |
Course unit title | Social Work Science Subject Area 1 |
Course unit code | 058425020201 |
Language of instruction | English |
Type of course unit (compulsory, optional) | Elective |
Semester when the course unit is delivered | Summer Semester 2023 |
Teaching hours per week | 2 |
Year of study | 2023 |
Level of course unit (e.g. first, second or third cycle) | Second Cycle (Master) |
Number of ECTS credits allocated | 3 |
Name of lecturer(s) |
Prerequisites and co-requisites |
Courses from the previous semester of module 2 (social work). |
Course content |
This course focuses on the theoretical model of the systematic paradigm of social work. It is about the expanded and in-depth examination of this model.
|
Learning outcomes |
After successfully completing the course, students can:
|
Planned learning activities and teaching methods |
Integrated course:
|
Assessment methods and criteria |
|
Comment |
|
Recommended or required reading |
Bauer, Joachim (2008): Das kooperative Gen. Abschied vom Darwinismus. Hamburg: Hofmann und Campe. Bunge, Mario (2004): Über die Natur der Dinge. Materialismus und Wissenschaft. Stuttgart: Hirzel. Copes, Petra (2016): „Soziale Arbeit als Menschenrechtsprofession im Kindesschutz bei häuslicher Gewalt - Eine exemplarische Fallbearbeitung im Theoriegebäude des Systemtheoretischen Paradigmas Sozialer Arbeit.“ In: Professionelles Handeln in der Sozialen Arbeit - Schwerpunkt Menschenrechte. Ein Lese- und Lehrbuch. Herausgegeben von Manuela Leideritz; Silke Vlecken. Opladen: Barbara Budrich, S. 198-220. Deci, Edward; Ryan, Richard (2000): „The "what" and "why" of goal pursuits. Human needs and the self-determination of behavior.” In: Psychological Inquiry, 11 (2000), 4, S. 227-268. Du Plessis-Schneider, Sharon (2020): “When Things at School are Out of Sync. The Bittersweet Paradox of Suspension and Student Belonging.” In: Safe, Supportive, and Inclusive Learning Environments for Young People in Crisis and Trauma, Plaiting the Rope. Herausgegeben von Patty Towl; Sheryl Hemphill. London: Routledge. Geiser, Kaspar (2015): Problem- und Ressourcenanalyse in der Sozialen Arbeit. Eine Einführung in die Systemische Denkfigur und ihre Anwendung. 6. Aufl. Luzern: Lambertus. Klassen, Michael (2004): Was leisten Systemtheorien in der Sozialen Arbeit? Ein Vergleich der systemischen Ansätze von Niklas Luhmann und Maria Bunge. Bern: Haupt. Obrecht, Werner (2005): „Ontologischer, sozialwissenschaftlicher und sozialarbeits-wissenschaftlicher Systemismus. Ein integratives Paradigma der Sozialen Arbeit.“ In: Systemtheorien im Vergleich. Was leisten Systemtheorien für die Soziale Arbeit? Versuch eines Dialogs. Herausgegeben von Heino Hollstein-Brinkmann; Silvia Staub-Bernasconi. Wiesbaden: Springer VS, S. 93-172. Staub-Bernasconi, Silvia (2018): Soziale Arbeit als Handlungswissenschaft. Soziale Arbeit auf dem Weg zu kritischer Professionalität. 2. Aufl. Opladen: Budrich. |
Mode of delivery (face-to-face, distance learning) |
Blended Learning |
Summer Semester 2023 | go Top |